Protokollen som etablerer pitesamisk som et normert skriftspråk, ble underskrevet 20. august 2019 i Arjeplog. Dermed ble pitesamisk det sjette samiske språket i Norge med en offisiell normert ortografi.

Ved utgangen av 2019, som var FNs år for urfolksspråk, var det totalt seks normerte samiske skriftspråk i Sápmi. Bidumsámegiella, også kjent som pitesamisk, var det siste samiske språket som gjennomgikk en slik normeringsprosess.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *